Flygplatser
Uthållig infrastruktur för flygplatser
Alla flygplatser har omfattande infrastruktur som är dyr att bygga och underhålla. Den utvecklas också ständigt för att möta förändrade behov från intressenter. Utöver det gör logistiska och säkerhetsfrågor som gäller för en aktiv flygplats underhåll till en mycket komplex och kostsam process. Att möta dessa behov har krävt lyhörda förändringar i strategi, investeringar och teknik.
Flygplatsägare och operatörer befinner sig ofta i en aldrig slutande underhålls- och återuppbyggnadsprocess. En viktig faktor är de stora överbyggda ytorna varje flygplats måste underhållas för att säkerställa oavbruten drift. Problemet blir förvärrat av att de mest använda och tungt belastade överbyggnaderna, som taxibanor, oftast behöver mest arbete. Det omfattande nätverket av kanaler för tjänster, rör och dränering under dessa överbyggnader skapar mycket varierande grundförhållanden som kan leda till sättningsproblem. När överbyggnader har byggts över mycket mjuk mark skapas en ännu större utmaning för långsiktig prestanda.
Tensar stabiliseringsnät i ett mekaniskt stabiliserat lager kan stärka beläggningar som är konstruerade över svaga och variabla undergrunder och kan mildra differentiell sättning. Denna designmetod minskar mängden ballast som behövs förkortar byggtiden, samtidigt som livslängden förlängs för att skapa potential för betydande kostnads och miljömässiga fördelar.
Vid hantering av befintliga spruckna asfaltsbeläggningar eller överläggningar av gamla betongbeläggningar kan Tensar överbyggnadsmellanskiktsprodukter användas i asfaltsbeläggningen för att avsevärt förlänga beläggningens livslängd. Sprickbildning uppåt fördröjs, vilket förbättrar det visuella utseendet och ännu viktigare prestandan hos ytan.
Överbyggnadskonstruktion
Flygplatsers ägare och operatörer väljer Tensars stabiliseringsnät för att förbättra prestandan för flygfältsbeläggningarna genom att minimera aggregatrörelsen inom beläggningssektionen och för att förbättra och bibehålla styvheten. Genom att skapa ett styvare aggregatlager kan överbyggnader designas för att leverera samma eller bättre prestanda för att passa budget och lastkrav.
Underhåll av överbyggnader
Konventionella beläggningsunderhållsstrategier anger vanligtvis att man placerar en asfaltsbeläggning över den befintliga stela eller flexibla beläggningen, eller efter fräsning av en del av den befintliga asfaltsytan. Tjockleken på den applicerade beläggningen avgör perioden innan befintliga sprickor åter reflekteras uppåt till ytan. Även om en viss extra livslängd har tillfört är det bara en tillfällig lösning. Att använda en mellanskiktsprodukt från Tensar har visat sig dramatiskt öka livslängden på överlägg genom att förhindra eller fördröja uppkomsten av reflekterande sprickor.
Problem med svag mark
Beläggningens prestanda beror på vad som finns under ytan. Högt trafikerade områden med tunga flygplan och fordon kan orsaka en accelererad försämring av beläggningar, med spårbildning i både baslagret och underlaget. Tensars stabiliseringsnät kan förbättra den långsiktiga prestandan för flygplatsbeläggningar och servicevägar genom att minimera deformationer och bibehålla hållfasthetsvärden.
Med så stora ytor under beläggning kan undergrundsjorden variera mycket. Det stora antalet servicekanaler, rörledningar och dränering installerade under beläggningsnivån ger också upphov till variation i grundläggningsförhållandena. Variabiliteten i underlaget fortsätter under livslängden på grund av förändringar i nederbördsintensitet och frekvens. Att designa med Tensars stabiliseringsnät för att stabilisera ballastskikten i en beläggning hjälper till att mildra effekterna av undergrundens variabilitet, minskar differentialsättningar och möjliggör en mer ekonomisk beläggningsdesign.
Där flygplatsbeläggningar anläggs på fyllningar över svag mark kan överbyggnaden förstärkas med hjälp av Tensar system för överbyggnadsstabilisering. Tensar har utvecklat system för att skapa förstyvade plattformar som fördelar laster mer effektivt över svag mark, vilket ökar deras effektiva bärighet och minskar differentialsättningar. Detta erbjuder fundament med förbättrad strukturell integritet, kortare konstruktion och lägre projektkostnader.
Jordvallar och branta slänter
Eftersom inte alla flygplatser är byggda på planmark, kan stödmurar eller branta slänter vara nödvändiga, särskilt för flygplatser i bergig terräng eller marina områden. Konventionella lösningar, inklusive armerade betongväggar och spont kan vara dyra, svåra att iscensätta och tidskrävande att bygga. Tensar erbjuder mur- och släntsystem från en och samma källa som erbjuder kostnads- och tidsbesparande fördelar jämfört med andra alternativ. Branta slänter kan ha en naturligt vegeterad yta för att förbättra det visuell utseende och miljöpåverkan.
Bullervallar kan vara effektiva för att avskärma områden från ljudet från flygplatsverksamhet på marknivå. Naturligt vegeterade ytor med branta sidor kan konstrueras med användning av befintliga material och med minimalt markuttag när de är utformade som en Tensar mekaniskt stabiliserad jordstruktur.