Hur kan vindkraftverk bli ännu grönare?
by Andrew Lees, on augusti 18, 2023
Förnybar, grön el från vindkraftverk
Vindkraft på land är en av de billigaste formerna av elproduktion och är naturligtvis 100 % förnybar. I Storbritannien är kostnaden för el från landbaserade turbiner lägre än elhandelpriset på el och prognosen är att den kommer att bli ännu billigare. Enligt RenewableUK - en organisation som företräder företag och akademiker inom sektorn för förnybar energi - skulle en fördubbling av Storbritanniens landbaserade vindkraftskapacitet till 30 gigawatt år 2030 minska konsumenträkningarna med 16,3 miljarder pund under årtiondet och spara cirka 6 miljoner ton koldioxidutsläpp per år. Det är uppenbart att det skulle kunna spela en viktig roll för att uppnå regeringens löfte om att uppnå koldioxidfri elproduktion senast 2035.
Så var är haken?
Att bygga infrastruktur för nya vindkraftsparker - liksom all byggnation - har naturligtvis en viss koldioxidkostnad, och med den viktiga strävan efter koldioxidneutralitet är det alla ingenjörers och byggbolags plikt att minimera denna kostnad. Detta innebär att koldioxidutsläppen från byggandet måste bli en integrerad del av design- och byggprocessen.
I det här avsnittet av "Ask Andrew" besöker Andrew Lees Hyndburn Wind Farm i Blackburn, Storbritannien, för att berätta hur vindkraftverk kan bli ännu grönare.
Kartläggning av den aktuella koldioxidkostnaden för vindkraftsparker
Nu ska vi titta på vägar och kranplattformar. En typisk vindkraftspark i Storbritannien kan kräva allt från 5-20 km nya vägar för att komma åt platsen och nå turbinplatserna för konstruktion samt underhåll, och vissa kräver mycket mer än så; dessutom finns det ett behov av en stor kranplattform för varje turbin. I Storbritannien byggs vindkraftsparker vanligtvis på höglänta platser med torvmark eller på låglänta platser med mjuka ler- eller siltjordar. Traditionellt skulle detta kräva tjocka lager av inkört ballastmaterial för att bygga stabila vägar och plattformar: på torvjordar, till exempel, skulle överbyggnadens tjocklek sannolikt överstiga en meter. Koldioxidkostnaden för att bryta och transportera denna mängd ballast är enorm i sig, liksom dess inverkan på lokala vägar och samhällen med ett stort antal tunga lastbilar som kör till och från platsen, ofta på små landsvägar.
Minska den nuvarande koldioxidkostnaden för vindkraftsparker
Mängden inkört stenmaterial och dess koldioxidavtryck kan minskas dramatiskt genom användning av Tensar geonät. Ett eller flera lager av geonät i överbyggnaden skapar ett mekaniskt stabiliserat lager som är starkare och styvare än enbart stenmaterial. Resultatet är att överbyggnadens tjocklek kan minskas med 30% eller mer. Tensar har samarbetat med byggbolag i många vindkraftsprojekt över hela världen och sparat tusentals ton ballast och därmed koldioxidutsläpp.
Mål för noll nettoutsläpp
Enligt en opinionsundersökning från Survation som RenewableUK publicerade den 13 oktober 2021 vill 72 % av den brittiska allmänheten att regeringen ska fastställa ett långsiktigt mål för vindkraften inför FN:s klimatmöte i Glasgow, November 2021. Om den önskan uppfylls är det bra att veta att Tensar och andra i branschen är redo att leverera målsättningen på ett ännu grönare sätt än nu, och till lägsta möjliga koldioxidkostnad.
Source:
Renewables UK
Vill du "fråga Andrew"?
Got a burning question about geotechnical engineering? What is the bearing capacity of soil? What is the shear strength of soil? If you've got a question like this, then we know the man to ask!
Skicka dina frågor till Andrew genom att skriva dem i kommentarsfältet nedan eller skicka dem direkt till: https://bit.ly/3CRyICP