Utformning av geogrid för stabilisering
by Andrew Lees, on april 03, 2023
Laga inte det som inte är trasigt. Men varför inte förbättra det?
Geogrids har funnits i över 40 år. Det finns ett stort antal att välja mellan och de fungerar alla. Behöver vi verkligen en ny? Nä, de fungerar kanske, men de fungerar inte alla på samma sätt. Geogridens prestanda på vägar och trafikerade områden är en funktion av geogridens struktur och dess egenskaper. Genom att förbättra vår förståelse av förhållandet mellan struktur, egenskaper och prestanda kan vi omkonstruera geogrid för att höja prestandan ytterligare. Det är vad Tensar har uppnått med Tensar InterAx geogrid.
I den här artikeln får du veta mer om:
- Design/konstruera för bättre prestanda
- Utformning för effektiv interlock och inneslutning
- De viktigaste konstruktionsaspekterna som påverkade prestandan
- Material, forskning och coextrusion
- En mer komplex geometri
- Varför är Tensar InterAx vit? - Prövning av Tensar InterAx prestanda
- Hur skapar en prestationsökning ett verkligt värde?
- Vill du veta mer om Tensar InterAx geogrids?
Design/konstruera för bättre prestanda
Om vi ska kunna utforma en konstruktion för bättre prestanda måste vi först definiera vad vi menar med ”prestanda”. Tensar har länge förespråkat att den enda prestanda som verkligen spelar roll för ingenjörer är geogridens prestanda på plats, och med detta vi menar det stabiliserade lagrets prestanda, snarare än geogridens prestanda i sig själv. Detta mäts vanligen genom jordlagrets motståndskraft mot deformation eller spårbildning under trafikens inverkan. Detta kan bäst mätas i trafikriggar eller i anläggningar för accelererade beläggningstester (APT).
Utformning för effektiv interlock och inneslutning
Tensar beslutade sig för att omkonstruera geogriden med ett enda mål, att uppnå det maximala effektivitet. Baserat på en förbättrad förståelse av stabiliseringsmekanismen - som är resultatet av många års laboratorie- och fältforskning med stöd av numerisk modellering – det utvecklades en helt ny form och struktur för geogriden. Den nya strukturen har en revolutionerande geometri och utnyttjar ny materialteknik för att ge en förbättrad sammankoppling och partikelinlåsning.
De viktigaste konstruktionsaspekterna som påverkade prestandan
Material, forskning och coextrusion
Tensar har kombinerat en stark, styv kärna med en mer duktil yttre yta. Detta har uppnåtts genom att sammanföra två polymerströmmar med olika egenskaper med hjälp av en koextrusionstillverkningsteknik. Den duktila yttre ytan kan deformeras under tryck, vilket gör att ballastpartiklar kan tvingas djupare in i öppningarna under packningen och blir fångad av geogriden, vilket maximerar inneslutningen.
En mer komplex geometri
Den geometriska strukturen på den nya geogriden är mer komplexa än tidigare Tensar-geogrider. En serie ribbor i tre riktningar skapar en triangulär struktur som ger styvhet i plan. Inom den triangulära strukturen finns det två koncentriska hexagoner som ger den förbättrade samverkan och begränsning. Inneslutningen optimeras av ribbprofilens höga aspektförhållande som möjliggör en viss grad av böjning i plan för ribborna, vilket ökar aggregatets penetration och samverkan samtidigt som ribbornas höga styvhet bibehålls vid låg belastning. Den inre sexhörningen, som är upphöjd över knutpunkterna, ger också ytterligare böjbarhet för att förbättra samverkan och ytterligare öka inneslutningen.
Varför är Tensar InterAx vit?
Alla tidigare geogrider från Tensar har varit svarta, så varför är Tensar InterAx vit? Det är faktiskt svart och vitt, vilket blir tydligt när man tittar på sidorna av ribborna. Den inre kärnan är svart, medan den formbara yttre kärnan är vit. Varför är den nya konstruktionen både vit och svart? Tensar är mycket stolt över sin avancerade tillverkningsteknik för koextrusion och färg är det bästa sättet att markera denna förbättrade teknik.
Prövning av Tensar InterAx prestanda
Tensar InterAx är den effektivaste och mest presterande/fungerande geogrid som Tensar någonsin har tillverkat. Beviset finns i de många test- och forskningsprojekt som genomförts under och efter produktutvecklingen. En del av denna forskning, inklusive APT-testning, har redan publicerats - och mer kommer att följa. Många hundratusentals kvadratmeter Tensar InterAx har redan installerats i flera projekt i hela Amerika, där den först lanserades 2021. Ytterligare information och fallstudier kan beställas från Tensars representanter.
Hur skapar en prestationsökning ett verkligt värde?
Ökad prestanda innebär ökad styrka och styvhet hos det stabiliserade jordlagret. När det gäller obelagda vägar och arbetsplattformar kan det stabiliserade lagrets ökade hållfasthet göra det möjligt att minska lagertjockleken och därmed minska volymen av inkört ballastmaterial, med tillhörande kostnads- och utsläppsminskningar som följd. För asfalterade vägar ger den ökade styvheten hos det stabiliserade vägunderlaget ett bättre stöd för beläggningslagren, vilket ökar beläggningens livslängd och minskar underhållet.
Vill du veta mer om Tensar InterAx geogrids?
Om du vill ha mer information om Tensar InterAx, vår geogrid med den bästa prestandan som ger bättre värde och kostnadsbesparingar än alla våra tidigare geogrids, kan du besöka vår hemsida för mer detaljerad information.