Tensar® AX5-GN
- Tensar har över 30 års erfarenhet av överbyggnadsmellanlägg
- Tensar AX5-GN högprofils 3D-mellanskikt leverera tre funktioner för förstärkning (lastöverföring), avspänning och mellanskiktbarriär (vattentätning)
- Kontrollerar utmattningssprickor i överbyggnader för att förlänga beläggningens livslängd
- Optimal kontroll av reflekterande sprickor i överbyggnadsbeläggningar
Tensar AX5-GN är Tensars mest avancerade högpresterande mellanskiktsprodukt för överbyggnader. Produkten är en komposit som består av ett styvt högprofils 3D triaxialt rutnät som är termiskt bundet till en icke vävd beläggningsväv. Detta ger de tre mellanskiktsfunktionerna förstärkning, spänningsabsorption (SAMI) och mellanskiktsbarriär (vattentätning), när de väl är mättade med bitumen under installationen. Tensar AX5-GN är en beprövad lösning för att förstärka överbyggnadsbeläggningar för att förbättra utmattningsprestandan vilket ökar livslängden på rekonstruerade beläggningar eller kan minska överbyggnadsskikttjockleken i nya beläggningar.
Den har också designats för att ge optimal prestanda för att ge optimal prestanda för kontroll av reflekterande sprickor i överbyggnadsbeläggningar och längsgående sprickor vid vägbreddning.
The paving fabric component, after saturation with bitumen during installation, provides a stress absorbing membrane effect (SAMI) by enabling lateral strain distribution between the cracked layer and the overlay. This, together with the asphalt reinforcement effect of the grid, provides optimum crack control.
Tensar AX5-GN-mellanskikts högprofilerade triaxiala rutnät låser sig mekaniskt med de bundna partiklarna av överbyggnadsblandningen för att ge förstärkningsbegränsande laterala rörelser av överbyggnadsmatrisen. Dessa produkter är vanligtvis installerat under överbyggnadsbindeskiktet eller överbyggnadsbasskiktet. Den fleraxliga nätstrukturen ger sprickkontroll i alla riktningar.
Det förstärkta lagret som skapas förlänger livslängden genom att erbjuda en otrolig motståndskraft mot reflekterande sprickor och det dämpar längsgående sprickor orsakade av differentiell sättning mellan nya och befintliga körfält på breddade vägar. Det kan också minska ytspår, särskilt i lågstyv överbyggnadsblandningar som utsätts för långsam och tung hjulbelastning vid höga temperaturer.